Laatste weekjes - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bas Bonsel - WaarBenJij.nu Laatste weekjes - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bas Bonsel - WaarBenJij.nu

Laatste weekjes

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

21 Juni 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi allemaal!

Nog 14 dagen, dan keer ik terug naar het vertrouwde nest. Ik kijk nu terug op 20 prachtige weken, waarin ik veel geleerd heb en veel leuke mensen heb ontmoet. Het lijkt eigenlijk nog maar zo kort geleden dat ik naar Dubai vertrok en vervolgens naar Kaapstad. Ondanks dat ik aan de andere kant van de wereld zit, is Kaapstad redelijk westers en wat een bijkomend voordeel is, is dat er in zomertijd geen tijdsverschil is met Nederland! Nu zit ik in de laatste twee weken die ik nog even moet 'overleven' (nee, zo erg is het nou ook weer niet.. het is nog wel leuk, maar goed geweest!). Toen ik in Kaapstad aankwam, zaten mijn huisgenoten destijds al in laatste periode van het verblijf in Kaapstad en in diezelfde periode zit ik nu.
In de afgelopen 20 weken heb ik wel wat mensen zien komen en gaan, maar gelukkig zijn een aantal huisgenoten vanaf het begin nu nog hier.

In 20 weken Afrika heb ik een aantal dromen werkelijkheid zien worden. Eén van die dromen was een reis naar het Krugerpark, welke ik met pap en mam heb mogen maken. Hier heb ik de Big Five en nog vele andere dieren mooi kunnen fotograferen. Wat velen van jullie wellicht nog niet wisten, is dat ik naast een enorme passie voor vliegtuigen ook een groot fan ben van wilde dieren en nu ik in Afrika vele leeuwen, luipaarden, cheetahs, lynxen, wilde katten, hyenas, wilde honden en servals heb gezien, weet ik eigenlijk bijna zeker dat ik dieren misschien nog wel mooier vind dan luchtvaart. Ook heb ik 'gezwommen' met een dier dat door velen als het gevaarlijkste van de oceanen wordt gezien: de mensenhaai. Een zeer indrukwekkende ervaring was dit!
Maar naast grote dieren is hier ook een prachtige verscheidenheid aan kleinere dieren, waaronder heel veel kleurrijke vogels.

Nadat pap en mam zijn geweest, keek ik uit naar het bezoek van Chris en Cornelis met wie ik uiteraard ook vliegtuigen ben gaan kijken.. want ook dat mag niet ontbreken hier in Afrika.

Stage vond (en vind) ik super. Ik heb het hier erg naar mijn zin in een klein internationaal team. Ariam, mijn Duitse collega die (wat we beide niet wisten) ook op dezelfde universiteit studeert als ik, is gisteren vertrokken. Vorige week heb ik zelfs voor Abang een foto tour mogen maken door de westkaap. Anne (mijn begeleider) was zeer onder de indruk van de foto's die ik gemaakt had en om die reden heeft ze mij op foto trip gestuurd. Vorige week maandag ben ik zelf vertrokken richting Stellenbosch en Franschhoek (mijn eerste keer in Afrika in de wijnlanden). Het weer was prachtig dus het was echt genieten! Op dinsdag ben ik doorgereden naar Oudtshoorn via de Route 62 (dit is een Afrikaanse variant van de bekende Amerikaanse Route 66). Deze weg leidt van Worcester langs kleine dorpjes door een prachtig landschap helemaal tot aan Oudtshoorn.
In Oudtshoorn had ik prachtige accommodatie (met bubbelbad!) en vanuit hier heb ik de Cango Grotten bezocht en een dag later een struisvogelboerderij. Hier heb ik meer geleerd over de grootste vogel ter wereld en er tevens opgezeten.

Op woensdag ben ik doorgereden naar Hermanus. Een aantal stops heb ik gemaakt in George voor wat foto's, Bredasdorp en daarna Cape L'Agulhas. Dit is het meest zuidelijke puntje van het Afrikaanse continent (en dus niet Cape of Good Hope wat veelal gezegd wordt!). Hier komen tevens de tropische Indische oceaan en de ijskoude Atlantische oceaan samen. Na een bliksembezoek aan Agulhas ben ik doorgereden naar Hermanus. Hier werd ik heel gastvrij welkom geheten door een Brits stel die een aantal jaar geleden een guesthouse zijn begonnen in dit vissersdorpje. Ik heb hier een rondleiding gehad en 's avonds heerlijk een tonijnsteak op met zicht op de Atlantische Oceaan. De volgende dag ben ik doorgereden naar Kaapstad en hiervoor de Whale Coast Route gepakt. Deze weg loopt helemaal van Hermanus tot aan Kaapstad en staat er om bekend dat je walvissen kan spotten in het seizoen (juli tot en met oktober). Ik zag ook een keer een walvis water spuiten!

Toen ik in Kaapstad aangekomen was, heb ik Rowin opgehaald en zijn we samen naar de westkust gereden. Na een twee uur rijden kwamen we aan bij onze accommodatie in Langebaan. Hier hebben we de rest van de middag doorgebracht met een biertje in een strandtent. De volgende dag vroeg op om naar het West Kust Nationaal Park te gaan. Dit park staat bekend om de vele vogels die hier jaarlijks overwinteren. Ik heb hier ook veel kleurrijke vogels gezien. In de namiddag zijn we van het park naar Tulbagh gereden, waar we zouden slapen op een wijn lodge. De lodge lag op een prachtige locatie tussen de bergen!

De volgende ochtend hebben we nog een rondje Cederberg gereden. Om Cederberg in te komen moesten we eerst met de auto door een smalle rivier hier.. dit was ook een hele ervaring! Tijdens onze rit kwamen we enkel 4X4's tegen, terwijl wij daar maar met een VW Polo de zandpaden bereden! Aan het eind van de middag terug naar Kaapstad waar we in de vroege avond aankwamen. In totaal heb ik die week ruim 2200 kilometer afgelegd!

Nou dat was hem wel weer, waarschijnlijk mijn laatste blogje voordat ik over 14 dagen weer het vliegtuig richting Dubai stap.

Tot snel!

  • 21 Juni 2013 - 12:17

    Lieke En Arzu:

    Bas!

    Wat een mooie rondreis heb je zo de laatste tijd nog gemaakt! Ga je op de terugweg weer Dubai in of lekker meteen door naar huis?

    xx Lieke

  • 21 Juni 2013 - 12:49

    Birgitte:

    Hee Jongen, Geniet nog van de laatste twee weken!
    Kijk er wel naar uit je weer thuis te zien, en je verhalen verder te horen.

    Knuf xxx

  • 21 Juni 2013 - 15:57

    Eric, Patty, Evy & Meike:

    Hey Bas,
    wow wat een stage! Geweldig dat je het zo naar je zin hebt en we snappen dat je ook wel weer graag naar huis wilt.
    Wij zijn heel benieuwd naar je verhalen en zeker ook alle foto's! We hopen snel weer te zien.

    Geniet nog van je laatste weken en tot gauw,

    Eric, Patty, Evy en Meike

  • 25 Juni 2013 - 17:42

    Betty En Aad:

    Hoi Bas,

    Wat een geweldige ervaring is deze stage voor jou. Leuk om alles te lezen. Het lijkt mij ook een prachtig land.
    Geniet nog van de laatste weken.

    Hartelijke groeten

    Betty en Aad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 01 Feb. 2013
Verslag gelezen: 1015
Totaal aantal bezoekers 6517

Voorgaande reizen:

03 Februari 2013 - 06 Juli 2013

Stage Kaapstad, Zuid Afrika

Landen bezocht: