Zuid-Afrika, een stukje cultuur - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bas Bonsel - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika, een stukje cultuur - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Bas Bonsel - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika, een stukje cultuur

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

25 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi allemaal,

Ik heb al een paar keer de vraag gehad 'Hoe Afrikanen en Afrika nou precies is' dus heb ik besloten deze post toe te wijden aan een stukje uitleg. Aangezien ik in de afgelopen weken aardig wat informatie hebben gesprokkeld en verschillende culturele ervaringen heb meegemaakt, hoop ik het goed uit te kunnen leggen..

Zuid-Afrika, hoe zit het nou? Is Nederlands er nou de voertaal, of toch Engels? Het antwoord is beide niet. Hier in Afrika, waarvan niet Kaapstad noch Johannesburg maar Pretoria de officiele regeringshoofdstad is, wonen 3x zoveel inwoners als in Nederland en zij spreken wel 11 erkende talen! Het Nederlands is in begin jaren '90 vervangen door het 'Afrikaans'. Dit lijkt veel op Nederlands. Een andere veelgesproken taal in mijn omgeving is het Xhosa, waarbij de 'click' met je tong, deel uitmaakt van de taal. Dit is totaal niet te volgen!

Afrikanen zijn een gelovig volk, waarvan de meeste christen zijn en hun kerkbezoeken onder jongere generaties komen dezer jaren vaker voor dan in Nederland. De uitspraak 'God Bless You' betekent hier veel voor Afrikanen. Ongeveer 4/5 van de bevolking is zwart en 1/5 is blank, gekleurd of Aziatisch. In de West-Kaap, waar ik woon, vind je veel multinationals en er zijn veel invloeden vanuit o.a. Europa. Het is hier dus een mooie mix van blanken en gekleurden en dus merk je niet altijd dat je in Afrika bent. Hoewel de Apartheid gelukkig is afgeschaft, is het nog altijd een zeer gevoelig gespreksonderwerp en hebben de mensen het er liever niet over. Volgend jaar is het pas 20 jaar geleden dat er, dankzij Nelson Mandela, voor het eerst verkiezingen waren voor alle rassen.
Als je een echte Afrika experience wilt, zul je toch wat anders moeten doen dan de toeristische hotspots bezoeken. Zo heb ik twee weken terug een home-stay in een township gedaan, zoals jullie hebben kunnen lezen.

Afgelopen zaterdag heb ik een WK-kwalificatie wedstrijd van Zuid-Afrika tegen de Centraal Afrikaanse Republiek bijgewoond. Voorafgaand zijn we met de supporters over de fan-walk, welke voor het WK 2010 in RSA is aangelegd, richting het stadion gelopen. De Afrikanen hadden uiteraard allemaal vuvuzela's en waren uitbundig aan het zingen & dansen. Dit ging in het stadion onverminderd door.. het geluid van vuvuzela's was nog irritanter dan op TV, maar tegelijkertijd ook wel weer erg mooi. Gelukkig won ZAF met 2-0, dus de sfeer zat er lekker in. Het was mooi om te zien hoe het volk genoot van zo'n wedstrijd, en ik kreeg regelmatig kippenvel.. zo mooi was het om dit mee te maken!

De verschillen tussen arm en rijk zijn hier belachelijk groot. Op 1 vierkante kilometer kom me meer dure auto's tegen dan in Nederland op 10 vierkante kilometer. Aan de andere kant liggen de zwervers dan wel langs de weg.. In Afrika leeft ongeveer de helft van de bevolking onder de armoedegrens, zijn 2 op elke 5 Afrikanen werkloos en geen ander land in de wereld heeft meer HIV-besmetten. Er wordt geschat dat 1 op de 4 HIV positief is.. Helaas blijven de verschillen tussen arm en rijk maar groeien en onder de huidige (corrupte) regering van Zuma zal hier niet snel verandering in komen..

Verder heb ik afgelopen week Tafelberg beklommen en afgedaald, heb ik een braar (bbq) gehad in de township Guguletu en ben ik naar de Neighbourgoodsmarket geweest. Dit is een markt waar verschillende buitenlandse gerechten worden verkocht (zoals Nederlandse poffertjes en bitterballen!).

Dit was 'm weer, ik vermaak me zoals jullie kunnen lezen nog wel. Het weer is nog steeds prima, al gaat de herst wel spoedig zijn intrede doen.

Arrivederci!
BB


  • 04 April 2013 - 15:42

    Evi Van Mierlo:

    Hey Bas,

    Op je Facebook zag ik vele mooie foto's voorbij komen en werd nieuwsgierig.. Toen zag ik dat je een blog bijhoud en stage loopt in Zuid-Afrika. Wat maak jij daar mooie dingen mee! Super leuk om te lezen.
    Geniet ervan!!

    Groetjes, Evi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Actief sinds 01 Feb. 2013
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 6528

Voorgaande reizen:

03 Februari 2013 - 06 Juli 2013

Stage Kaapstad, Zuid Afrika

Landen bezocht: